Over Lucienne Gravestein
Ik gun elk kind een juf Marga
‘Every kid needs a champion’. Dat is wat leerkracht Rita Pierson haar publiek voorhield in een inspirerende TED-talk.
Mijn ‘kampioen’ was juf Marga. Ik kan haar nog zo uittekenen. Mijn juf op de basisschool had lang steil rood haar, een melkwitte huid en een slank postuur. Drie opeenvolgende jaren kreeg ik les van haar. De eerste letters lezen, sommen maken en tekstjes schrijven. Onder juf Marga’s stimulerende hoede ging de wereld voor me open.
Van schooltje spelen naar onderwijskwaliteit verbeteren
Als kind ging ik graag naar school en wilde ik geen les missen. Zelfs na een val hoog uit de touwen, zat ik dezelfde dag nog met hechting en al in de klas. Na schooltijd speelde ik vaak schooltje met mijn buurmeisje, waarbij het zetten van krullen de kroon op ons werk was. Na de Pabo was mijn honger naar leren nog niet gestild, leren is altijd mijn ‘ding’ geweest.
Hoe kun je kinderen het beste laten leren?
Als ik een school binnenstap, kijk ik eerst goed om me heen. Is het er sfeervol, of juist rommelig en onrustig? Zo’n eerste indruk kan al veel zeggen over het leerklimaat waarin de kinderen zich ontwikkelen. Want kinderen moeten zich allereerst prettig en veilig voelen in de klas. Dan pas kunnen ze tot leren komen.
Ik vind het belangrijk dat kinderen écht gezien worden. Dat een school zich afvraagt: wat hebben onze leerlingen nodig om optimaal tot ontwikkeling te komen en zich een plek te verwerven in de huidige maatschappij? En hoe kunnen wij dat met elkaar vormgeven?
Expert: ja. Betweter: nee!
Door mijn werk kom ik op veel scholen. Mijn kennis en ervaring zijn up-to-date met good practices uit de onderwijspraktijk. Dus ja, ik weet echt wel wat, maar ik ben absoluut geen ‘betweter’. Ik luister, stel vragen, check en geef dan advies.
Ik ben positief en oplossingsgericht ingesteld. Loopt het niet? Ik wil je vooral laten zien wat je al goed doet, en vanuit daar kijken wat nog beter kan. Je leert waar je invloed op kunt uitoefenen. Veranderen begint namelijk bij jezelf!
Meer over Lucienne Gravestein
Ik word oprecht gelukkig van een team dat voor elkaar klaar staat. Een team dat gaat voor goed onderwijs. Een school waar het werkplezier hoog is, ondanks dat er altijd wel iets te verbeteren valt.
Mijn onderwijsloopbaan kwam tot volle ontwikkeling op één van de leukste scholen in Amsterdam, basisschool De Achthoek, waar ik voor de klas stond en later ook intern begeleider en zorgcoördinator werd. Op deze school was ik onderdeel van een bruisend team en waren wij dagelijks druk in de weer met het vormgeven van ontwikkelingsgericht onderwijs. Hier heb ik ervaren dat als je met elkaar hetzelfde doel nastreeft alles mogelijk is. En het mooie is, dat dit ook voor jouw school geldt!
“Ik ben altijd op zoek naar mogelijkheden en kansen om met en van elkaar te leren.”